Monday, 31 May 2010

*Belajar memahami emosi lelaki

*
Lelaki dan wanita mempunyai banyak perbezaan yang ketara. Bukan sahaja dari
segi perwatakan, cara percakapan malah emosi mereka juga amat berbeza. Ramai
yang beranggapan wanita itu lebih sensitif daripada lelaki. Apakah kenyataan
ini benar atau sebaliknya?.

*1. Hidup Lelaki Lebih Mudah*
Lelaki lebih mudah cara hidupnya berbanding wanita. Kerana itu, lelaki sukar
untuk memahami jika sesuatu perkara itu disampaikan dalam bentuk kiasan oleh
wanita. Wanita suka mengkias ibarat dan berharap lelaki faham, tetapi lelaki
lebih suka jika ianya dijelaskan dengan bahasa yang mudah dan jelas, secara
berterusterang. Sekiranya wanita tidak jelas mengenai sesuatu perkara,
tanyalah secara terbuka kepada lelaki.

*2. Bahasa Lelaki Adalah Berlainan*
Lelaki bercakap dengan bahasa yang berlainan. Ini yang menyebabkan lelaki
dan wanita sukar berkomunikasi antara satu sama lain. Jika dia bercakap
dengan wanita, adalah berbeza daripada yang dimaksudkannya. Ini bukan
bererti dia berbohong. Maka adalah lebih baik bagi wanita untuk memahami
lelaki dari apa yang dilakukannya berbanding dari apa yang dikatakannya.
Lelaki tidak pandai melahirkan rasa hatinya dalam bentuk kata-kata.

*3. Lelaki Suka Membisu*
Wanita berkebolehan untuk membincangkan sesuatu subjek yang sensitive dan
mendukacitakan sebagai salah satu cara berhadapan dengan realiti, tetapi
lelaki masih lebih suka untuk menyembunyikan dan membisu.

*4. Lelaki Tidak Kompleks*
Jika terdapat semua tanda yang menunjukkan bahawa seseorang lelaki hanya
mahu wanita menjaganya, mengemas rumah, menyediakan makanan untuknya dan
melakukan jimak secara kerap dengannya, wanita harus percaya babawa itulah
yang lelaki tersebut mahu. Ini bukan bererti lelaki berfikir secara
primitif, tetapi lelaki memang sedemikian. Wanita biasa menganggap lelaki
sebagai kompleks, tetapi sebenamya kehendak lelaki adalah mudah.

*5. Jangan Paksa Lelaki*
Bila wanita mendesak lelaki agar mendedahkan perasaannya, mungkin lelaki itu
akan mendedahkan sesuatu yang wanita itu tidak suka mendengarnya. Maka
adalah lebih baik jangan bertanya dan menyelidik hingga ke akar umbi. Lebih
baik bagi wanita membaca bahasa badan lelaki, matanya, atau perubahan
mendadak dalam corak perlakuannya. Jika dia pada kebiasaannya suka membaca
tetapi tidak melakukannya, mungkin pada ketika itu fikirannya sedang kacau.

*6. Lelaki Berahsia Dengan Lelaki Lain*
Tidak seperti wanita yang lebih mudah untuk bercakap dengan wanita yang lain
mengenai masalah, harapan dan kebimbangan yang amat rahsia dan peribadi,
adalah sukar bagi lelaki untuk menjadi mesra secara verbal sedemikian rupa.
Untuk melakukannya, lelaki memerlukan kekuatan dan keberanian yang tinggi.

*7. Lelaki Pentingkan Kejujuran*
Jika lelaki tahu bahawa isterinya suka bercerita pada wanita lain tentang
dirinya, besar kemungkinan lelaki itu tidak akan bercerita lagi secara mesra
mengenai hal-hal rahsia kepada isterinya. Kejujuran adalah penting bagi
lelaki. Dia mahukan isterinya menyimpan rahsia-rahsia rumahtangga.

*8. Lelaki Tidak Suka Dikritik*
Jangan mengkritik lelaki, melainkan jika anda sedia untuk bertikam lidah
dengannya. Lelaki tidak begitu terbuka untuk menerima kritikan. Mengkritik
di belakangnya, contohnya kepada saudara atau kawannya, mungkin dapat
mengelakkan konfrantasi serta-merta tetapi dia akan berasa marah juga
apabila perkara tersebut disampaikan kepadanya. Cara yang baik untuk
mengkritik lelaki adalah dengan berjenaka dan lembut. Cara lelaki mengkritik
adalah berlainan, dan jarang dilakukan oleh lelaki. Bila lelaki mahu
mengkritik, masa dan keadaan dipilih dengan teliti. Bila menegur,
perbincangan itu ringkas, tidak beremosi, dan tepat. Untuk wanita mengkritik
lelaki, elok jika kritikan itu digabungkan dengan sedikit pujian.

*9. Lelaki dan Ego*
Ramai lelaki menunjukkan egonya dalam dua keadaan, pertama di dalam kerja,
dan kedua di atas ranjang. Ini biasanya menyebabkan wanita menjadi bosan.
Tetapi sebaik-baiknya wanita patut mempertingkatkan ego suaminya. Wanita
yang menyemarakkan api cinta akan menikmati kehangatan api cinta itu. Lelaki
mahu wanita memberitahu bahawa sumbangannya diiktiraf dan dinilai. Jika anda
tidak menyatakannya kepadanya, siapa lagi. Jika anda menambah ego lelaki, ia
akan membuatkan lelaki merasa senang dan setiap orang di sekelilingnya akan
mendapat faedah terutamanya yang dicintainya.

*10. Sahabat Yang Paling Baik*
Jadilah sahabat yang paling baik kepada suami anda, dan dia akan menjadi
sahabat yang paling baik kepada anda.

*11. Lelaki Mesra Tanpa Beremosi*
Antara perkara yang ada pada lelaki dan wanita ialah kehendak mutlak untuk
dikasihi, dan mengasihi sebagai balasan. Intimasi emosional, bersatunya jiwa
bukan hanya jasad, adalah cara bagaimana kasih sayang itu lahir. Ia bukan
satu proses saja, tetapi merupakan penglibatan simia dan magis. Setiap
manusia bergantung kepada intimasi emosional untuk seimbang dan gembira,
paling kurangnya ia diperlukan untuk meneruskan kehidupan. Lelaki berbeza
dari wanita adalah pada kebolehan lelaki untuk mesra dari segi seks tanpa
kemesraan emosi. Jalinan atau hubungan antara dua perkara ini iaitu
kemesraan seks (cinta berahi) dan kemesraan emosi (cinta kasih) tidak
penting pada ramai lelaki. Ramai lelaki memberi keutamaan yang rendah kepada
kemesraan emosi. Lelaki lambat mencapai kemesraan emosi berbanding wanita.

Lelaki lebih cepat mencapai kemesraan seksual. Kemesraan emosi wujud apabila
terdapat hubungan yang rapat dan jujur antara suami isteri. Ia mungkin
dianggap penting sebagai hubungan seks yang lebih memuaskan, tapi jika tanpa
kemesraan emosi, seks boleh dilakukan juga oleh lelaki. Melakukan seks tanpa
kemesraan emosi boleh menyebabkan punca konflik semula jadi antara lelaki
dan wanita. Apabila keperluan kemesraan emosi wanita tidak dipenuhi sama ada
sebelum atau selepas seksual, kekecewaan akan melanda wanita.

*12. Lelaki Suka Menyelerak*
Lelaki bersifat suka menyelerakkan barang-barang dan berharap isterinya akan
mengemas. Kadangkala lelaki mahukan isterinya bersifat seperti ibunya.
Walaupun kebanyakan ketika lelaki adalah pembuat yang memulai atau
meneruskan sesuatu, ada kalanya mahu dijaga oleh seorang ‘ibu’. Dia
menunjukkan kemahuannya itu secara tidak langsung dengan menyelerak.

::kisah benar::

kisah benar dari seorang rakan..hehe

Satu
petang yang hening...aku (selamat bin dol ) duduk berehat2 di depan
umah sambil menghisap rokok jenama Thailand (murah skit)
huhuhu..sementara itu anak ku yang berusia 3 tahun sedang bermain2 di
ruangan tengah...aku lihat dia tersenyum sorang2..ape lah yang dia pikir
agaknyer...isteriku?ade kat dapur nun..memasak. bahagia kan famili ku
ini...isteri ku mmg ckup rajin memasak, anak ku pulak petah berkata2
menghiburkan kami se famili..alahai...aku senyum sorang2 gak bangga
memiliki famili ni....

Tgh aku dok senyum2 tetibe anak aku dtg...'abah..mak nak cerai...'
Aku tersentap..mata ku otomatik bepinar..rokok tetap maintain kt mulut..

Tetibe je dia nak minta pepisahan??? Aku ni bkn insan yang lemah,cukup
nafkah zahir batin kat bini aku tuh.
Umah ni pun aku beli pakai nama dia...(aku beli je...dia yang
bayar..hehehe) pas tu keta kt depan umah tu mmg aku dah habis bayar pun
khas utuk dia (kancil 660 thn 1999)hape lagi yang kurang..dengan panas
kepala ni aku terjah dia kat dapur


'YAH, APE KURANG KE KASIH SYG ABE KT AWOK?, APE ABG NI TAK HENDSOME LAGI
KE SMPAI AWAK NAK MITA TUUUUI!!! TERGAMAK AWAK WAT ABG MACAM
NIE.....!!!!'

Ape nie bang....susah sgt ke nak bagi?

YAH! AWAK JGN UJI SAYA!

Iye lah..lau berani buat lah...

YAAHHHHH......AWAK MELAMPAU! Kaki aku dah mengeletar,peluh
menitik2,idung aku kembang kempis,kat telinge aku dah terdengar2 lagu
Anang..jari jemari dah sejuk...sanggup kah aku ucapkan perkataan itu....


Iye..buat lah bang OIIIII...saya nak masak gulai ni g lah ambik serai tu
cepat..boboi tak cakap kat awak ke...

HAH SERAI??????? Betuah punyer anak...pelat....

Ceyai Vs cerai...

Moral:
B carefull ngan bahasa anak anda dan jangan hisap rokok

Thursday, 27 May 2010

Tuesday, 25 May 2010

(Gempar) Buaya Crocs menyerupai Kalimah ALLAH

nilai kan sendir kesahihan dan sejauh mana Buaya Crocs itu menyerupai Kalimah ALLAH, wallahu’alam..kita tengok gambar ni dulu...xtawla same ade KEBETULAN ATAU BETOL-BETOL







Sedikit cerita tentang kewujudan Crocs ni. Crocs Inc. adalah sebuah kilang membuat kasut yang mula-mula ditubuhkan oleh George B. Boedecker, Jr. Kilang pembuatan Crocs ni beribupejabat di Niwot, Colorado
United States. Dan ifo selebihnya korang boleh ke sini
http://en.wikipedia.org/wiki/Crocs

Mungkin kebanyakkan kita dah pun membeli sandal crocs n. Harga crocs yang kita tau adalah lebih mahal dari kasut sukan yang kita beli. Mungkin korang sayang nak buang, tapi mungkin perkara yang boleh korang lakukan:

1) Membuang lambang Buaya Crocs tu dengan apa cara sekali pun.

2) Korang bagitau kawan-kawan yang baru merancang nak beli crocs supaya dorang tak rasa bersalah.

3) Korang simpan buat kenangan, sebab kalau korang buang, lambang tu still ada kat situ, korang plak rasa berdosa.

Perkara ni masih belum tersebar luas, tapi adakah benda ni secara senga ja, atau di rancang, tapi satu yang aku mahu pesan, disebabkan founder dia dari US, so aku susah sikit nak percaya yang benda ni sengaja, mungkin dia tak tahu hal sebenar, tapi ada pihak lain yang menjadi dalang, wallahu’alam.

p/s: tak kisahlah berapa mahal crocs yang kita beli, tapi lambang tu yang wat kita was-was nak guna..kena ambil iktibar ni.. BYK DAH DAKYAH2 ORG KAFIR UTK MENJATUH KN ISLAM MELALUI SENTIMEN2 BEGINI...FIKIR2KANLAH

U MAKE UR OWN DECISION

::SUMBER JIWANG.COM

Sunday, 23 May 2010

boy & girl


it mean boys r so simple................and girlz r too tough

mEnariK hAri iNi

:: feels the loves ::





:: ada berani mau lalu ka?? gile babeng punya tangga::



:: cara parking terbaru ::

Tuesday, 11 May 2010

selamat hari ibu

Seorang anak mendapatkan ibunya yang sedang sibuk

menyediakan makan malam di dapur lalu menghulurkan sekeping kertas yang
bertulis sesuatu.Si ibu segera mengesatkan tangan di apron menyambut
kertas yang
dihulurkan oleh sianak lalu membacanya.

Kos upah membantu ibu:

1) Tolong pergi kedai RM4.00
2) Tolong jaga adik RM4.00
3) Tolong buang sampah RM1.00
4) Tolong kemas bilik RM2.00
5) Tolong siram bunga RM3.00
6) Tolong sapu sampah RM3.00

Jumlah : RM17.00

Selesai membaca, si ibu tersenyum memandang si anak
sambil sesuatu berlegar-legar si mindanya. Si ibu mencapai sebatang
pen dan menulis sesuatu di belakang kertas yang sama.

1) Kos mengandungkanmu selama 9 bulan - PERCUMA
2) Kos berjaga malam kerana menjagamu - PERCUMA
3) Kos air mata yang menitis keranamu - PERCUMA
4) Kos kerunsingan kerana bimbangkanmu - PERCUMA
5) Kos menyediakan makan minum, pakaian &
keperluanmu - PERCUMA

Jumlah Keseluruhan Nilai Kasihku - PERCUMA

Air mata si anak berlinang setelah membaca apa yang
dituliskan oleh si ibu. Si anak menatap wajah ibu, memeluknya dan berkata,

"Saya Sayangkan Ibu".
Kemudian si anak mengambil pen dan menulis "Telah Dibayar" pada
mukasurat yang ditulisnya.

nama besar dalam islam di persenda kan




Bermulanya dengan cerita komedi Halimah Jongang. Kini terbit pula cerita Fatimah Juling Halimah dan Fatimah adalah dua nama yang besar dalam sejarah Islam. Kedua-duanya adalah wanita yang hebat dalam sirah perjuangan Rasulullah s.a.w.

Halimatussaadiah adalah ibu susuan Rasulullah . Manakala Fatimah adalah anak baginda Rasulullah s.a.w. Saidina Fatimah begitu cintakan Rasulullah sehingga kewafatan Saidina Fatimah begitu dekat dengan kewafatan Rasulullah.

Kenapa penerbit filem di Malaysia tidak begitu menjaga sensitiviti Islam. Walaupun sekadar nama tetapi sewajarnya menceritakan tauladan agung dua nama serikandi ini. Apakah penerbit filem ini tidak begitu mengetahui kedudukan wanita dalam Islam. Sehingga begitu mudah melahirkan idea yang tidak bernas ini?

A. Kelebihan wanita daripada Lelaki

1. Doa wanita lebih makbul daripada lelaki kerana sifat penyayang yang lebih kuat daripada lelaki. Ketika ditanya kepada Rasulullah S.A.W akan hal tersebut,jawab baginda:

Ibu lebih penyayang daripada bapa dan doa orang yang penyayang tidak akan sia-sia.

2. Wanita yang solehah itu lebih baik daripada 1,000 orang lelaki yang soleh.

B. Anak Perempuan lebih istimewa

3. Barang siapa yang menggembirakan anak perempuannya, darjatnya seumpama orang yang sentiasa menangis kerana takutkan Allah S.W.T dan orang yang takutkan Allah S.W.T akan diharamkan api neraka ke atas tubuhnya.

4. Barang siapa yang membawa hadiah (barang makanan ke rumah) lalu diberikan kepada keluarganya, maka pahalanya seperti bersedekah. Hendaklah mendahulukan anak perempuan daripada anak lelaki. Maka barang siapa yang menyukakan anak perempuan seolah-olah dia memerdekakan anak Nabi Ismail A.S

5. Wanita yang tinggal bersama anak-anaknya akan tinggal bersama aku (Rasulullah S.A.W) di dalam syurga.

6. Barang siapa mempunyai tiga anak perempuan atau tiga saudara perempuan atau dua anak perempuan atau dua saudara perempuan, lalu dia bersikap ihsan dalam pergaulan dengan mereka dan mendidik mereka dengan penuh rasa takwa serta bertanggungjawab, maka baginya adalah syurga.

7. Daripada Aisyah r.a. “Barang siapa yang diuji dengan sesuatu daripada anak-anak perempuannya, lalu dia berbuat baik kepada mereka, maka mereka akan menjadi penghalang baginya daripada api neraka.

C. Kelebihan Ibu

8. Syurga itu di bawah telapak kaki ibu.

9. Apabila memanggil akan engkau dua orang ibubapamu, maka jawablah panggilan ibumu dahulu.

D. Kelebihan Taat Kepada Suami

10. Wanita yang taat berkhidmat kepada suaminya akan tertutup pintu-pintu neraka dan terbuka pintu-pintu syurga. Masuklah dari mana-mana pintu yang dia kehendaki dengan tidak dihisab.

11. Wanita yang taat akan suaminya, semua ikan-ikan di laut, burung di udara, malaikat di langit, matahari dan bulan, semuanya beristighfar baginya selama mana dia taat kepada suaminya dan direkannya(walinya) (serta menjaga sembahyang dan puasanya).

12. Aisyah r.a berkata “Aku bertanya kepada Rasulullah S.A.W, siapakah yang lebih besar haknya terhadap wanita? Jawab baginda, “Suaminya.” “Siapa pula berhak terhadap lelaki?” Jawab Rasulullah S.A.W, “Ibunya.”

E. Ibadah Wanita;

13. Wanita apabila sembahyang lima waktu, puasa sebulan Ramadan, memelihara kehormatannya serta taat akan suaminya, masuklah dia dari pintu syurga mana sahaja yang dia kehendaki.

14. Setiap wanita yang menolong suaminya dalam urusan agama, maka Allah S.W.T memasukkan dia ke dalam syurga lebih dahulu daripada suaminya (10,000 tahun).

F. Keistimewaan wanita Dalam melahirkan dan menjaga Anak.

15. Apabila seseorang wanita mengandung janin dalam rahimnya, maka beristighfarlah para malaikat untuknya. Allah S.W.T mencatatkan baginya setiap hari dengan 1,000 kebaikan dan menghapuskan darinya 1,000 kejahatan.

16. Apabila seseorang wanita mulai sakit hendak bersalin, maka Allah S.W.T mencatatkan baginya pahala orang yang berjihad pada jalan Allah S.W.T

17. Apabila seseorang wanita melahirkan anak, keluarlah dia daripada dosa-dosa seperti keadaan ibunya melahirkannya.

18. Apabila telah lahir seorang anak lalu disusui, maka bagi ibu itu setiap satu tegukan daripada susunya diberi satu kebajikan.

19. Apabila semalaman seorang ibu tidak tidur dan menjaga anaknya yang sakit, maka Allah S.W.T memberinya pahala seperti memerdekakan 70 orang hamba dengan ikhlas untuk membela agama Allah S.W.T

Fikir-fikirkan lah….wahai mereka yang berakal……

pautan

Related Posts with Thumbnails