Friday, 12 September 2008

StUdY in Usim~hehhe

haaa......nak cite weh..hehehe...haa..saje nk share pengalaman study kat usim..hehehe..haa.ni nk tunjuk gambar ragam2 ktorg~




haaa....ni dorg bajet2 bace buku je..padahal prof paimah(subjek tamadun) duk ngaja bukan paham pape pon..hahaha..

==>dari kanan wan,loko,arif, n mukmin













ni budak2 girl dlm kuliah ni...erk..ni kaki sape
gua xbrani ckp..sbb mase ni..die sronok tido...

haha..sori tok~








haa.yang ni xyah ckp ar..siap bace ujang tu~..hahha..hebat2.~~
mantap woo.....(study2x)

haa...tengok..ini pon GEmpak wehh!! siap dgr lagu tu... haa.kalo korg nak tahu..name die abdul muiz..org pangil die MAnyehh~~

power sehh...blaja2 gak....lagu layan~~











haaa....ini adalah perkara biase bg sume studnt..
xsah lah kalo
xpnh ber sms dlm kelas or kuliah..ahaha



msg jgn x msg..hehehe








haaa....ini gua ngn maroque...ni tyme kuliah ict...tgk pintu belakang tu...inila port kami duduk ..sng nk chowz..huahua
huahua....ini sekadar sharing pengalaman shaja..huahuahuah

Thursday, 4 September 2008

bumi anbiyya'


ceritera bermula pada tahun 2002 dimane ayah aku dpt tawaran untuk mengambil alih jawatan sebagai director of MSD stand for Malaysian Student Departmen kat JOrdan...tyme tu aku masih form 1 kat smka kota kinabalu...then bincang2 aku xleh ikot g sane~ huhuh

then masuk semester 2 aku dipindahkan ke smka tok jiring terengganu...tyme tu aku duk ngn abang long aku...dlm mase yg same..parents kat sabah agi...dorg ngh tggu mase kne panggil g jordan..tyme duk tok jiring..aku asek nangis jek..wawawa(tyme x matured aGI)

tggu2...awal tahun 2003 abah ak dh dpt kelulusan g jordan...then...a weeks later..mak ak tanye..

" nk ikot mak x g blaja kat jordan~~"

pikik2 nye..skali wat decide nk ikot dorg..huhu..bln febuari 2003 dpt gak jejak kaki kat bumi allah kat bumi arab~ huhu....rase best n takjub...yela...1st tyme smpi sane..heheh..pahtu terpaksa menginap kat hotel comfort selama 3 bulan...coz xjmpe umh agi....

huh..then aku masuk sekolah rawdatul ma aref kat..(lupe name tmpt tu) tyem tu aku ngn adek aku...haa.kat sane sistem die cm universiti ..i mean 1st sem masuk bulan 6~....awal2 masuk mmg xreti pape~ blaja arab..pahtu subjek2 dlm bi..blaja ..religion, physics,biology,chemestry,business,history,france language n bla2..dahla cekgu chemtry tu aja dlm arab..lagi den tak paham ape2~...

haa.pas 3 bulan tu..dh dpt umah..kat kawasn ABDOUN~ agak besar ar..heheh.cume takdek swimmg pool...hehe..then dlm bulan 8..SALji tuwon..hahahah...
tempat2 best kat sane banyaakk..

laut mati....uh2..best~.....ashabul kahfi...tapi ashabul kahfi tu ddorg xjage~~ makam saidina abu bakar aa sidiq kat wadi rumm....lagi..petra(the red lost city) dikatekan tmpt ni yang peneroka nye adalah orang kristian..dorg mengkaji umt zaman dulu2..then bile dorg jumpe..dengan hidayah allah berikan dorg..dorg pon memeluk islam..(alhamdullilah) Petra ni adlah penempatan orang2 kaya zaman dulu2..em...mane agi ek...haaa...laut merah ..(aqabah sea) huhu..
p/s: nk tunjuk gmbr..tp xbyk dlm comp neh..

mm....kalo kat laut mati tu..kite bleh nmpk jerussalem..kalo mlm2 bleh nmpk lampu2 umh org huh..sepanjang duduk kat jordan ak pegi SYRIa dn lebanon..nk g iraq..tp xleh sbb tyme tu ngh perang..huh..mesir n mekkah xpg agi~.

haa.kat jordan ade bebrape buah universiti...universiti of jordan..universiti yarmouk..n ape lagi ek..lupe~ huhu..

then setahun selepas itu..ak naik form 3..kat sane dorg gne grade..tyme tu ak grade 9..terbenak dalam hati..ak xleh ikot sistem pemblajaran disana....ak xspndai mane..dn xleh catch up~

fikir2 balik..aku decide nk balik malaysia ambk PMR...huh..then bincang2...aku pon balik malaysia sorg2 diri...huhuh...terpaksa berdikari..aku skull kat kampung..duk ngn atok aku lak...huhu...pas am pmr rtu..aku amsuk smka MAAHAD hamidiah..dimane satu2nya sekolah yang aku sayang n banyak mengubah hidup aku...

huhu..amat rindu nak duk kat sane balik...snagat2 rindukan suasana....dan enviroment...

n sptutnye...thn lepas aku dh dpt pegi sambung study kat jordan dlm jurusan muamalat kat yarmouk..dibwh kolej ikip..dimana program tu twining program 2thn sini+2thn kat sane..sume pinjaman dah selesai..tunggu pegi je...huuu...sptutnye 7 mei aku dh msuk kolej tu..tp..tergendala sbb dorg ngh cr pelajar...saba lagi..ttbe result upu kuar 13mei...pup2..ak dpt usim dlm kos akaun n muamalt..ckp kat ayh aku..bncng2 ..mak aku xkasi lak g jordan..mak aku suh masuk usim je..waaaa.sungguh sedih..mak ak xnk kasi ak g jauh2,,takot ak wat perangai pelik2..huh..aku terpaksa terima ngn hati yg terbuka....then masuk la usim ni~
aku redha ape yang terjadi dan pasti ade hikmh disebalik itu...pilihan mak ayah lah yang terbaik..aku terima tawarn d usim..huhu8..dan skrg aku masih d usim..insya allah lpas degree nnt aku menyimpan hasrat dan hrapan untuk wat master kat jordan dlm bidang muamalt~ya tuhanku...berikan la aku hidayahmu dan keberkatan dari mu untuk aku mengharungi cabaran dan liku2 hidupku ini...aminn...doakan aku wahai sahabat2 aku...

Sunday, 31 August 2008

azrinaz shafiq

sahabat aku sorang ni namenye azrinaz shafiq bin abdul latif....
org sllu png dy jinaz je...dy cite kat aku lu..die tk suke org pngl die azrinaz sbb name same ngn pembace brita tv3 tu..hohho macam2 la ko ni jinaz...

aku nk cite kat kog2 pasal die nih...sbb die dahla baek ngn aku...huhu..skrg die dh fly g indon...ambk medic kat padjajaran kot..sedih do...lagi2 si saiful lagi sedih...

aku,sepol n jinaz adelah kawan baik...(sbb tiga2 ade moto same..hahahah)

haa...saje je nk cite pasal mamat ni..hihi..die ni baek doo...dulu tyme cuti sem je..msti ade aktiviti ngn dy n sepul...haa.kdg2 jali, fariz, afiq suyut n rijal msti ade gak...sbb ktorg sume warga serdang!! hahah..malam2 je.....

"truut...truutt....helo..samekom..."

"wasalam...weh naz,jom lpak mlm ni...""

" oh,ok gak,,aku ngh bosan ni..lepak mane?? sape je lagi pg?

"emm..kat tmn suyyut ah..dkt sket ngn dorg2 ni.."

"okla..aku pon nk mkn char kew teow do..sangap"

"hahah..xpe2 nnt aku ajak budk2 neh"

"ok2..papehal gtaw do,,smkom"

haa.itu la keje ktorg mlm2..lepak je..kadang2 kat syksen 15 bangi,,dpn kem tentera.metropoint(tmpt hasrul n pakman keje)....

pahtu kalo pagi2........

"truut....truut..ello"

"wet..bru bgn ke??
" tak ah..da lame"

"haa.cmne? jom ar men badminton.."

"jom2....haa.weh coll sepul..maybe dy tak bgn lagi"

"ok2..."



hohoho...pagi2 maen badminton...then tghri lpk dpn kem mkn2....

huhu..rindu weh scene2 nih...

haaa.....kalo korg nk taw....si jinaz ni pandai ambk aty org..die slalu terus terang kalo die suke or tak suke...huhuhuh..

kalo nk kuar senang je ajak...cm aritu..aku bru abeh exam ....balik dari usim je.
..mlm tu trus coll.
""weh..aku bru abh exm..jom g jln2"
"set!!!""
mlm tu gak..aku,jali,rijal,sepol n jinaz pg sunway...


haaa...nila gmbr ktorg===================>
(sepul tngkp)

huhuh....



huhu...aritu mase nk ata mamat ni kat klia...


mcm2 mende jadi..die flight kul 7.30pg

jali,rijal n tayut ambk aku kat ostel..aku dhla bgn lmbt...smpi xmand g klia sbb takot xsmpt..

sepul, nuddin n pakman lagi kesian..
boleh plak moto pakman gear tercabut..hahaha

aku xtaw la dorg pecut berape ratus untk smpi kat klia..huuh
smpi2 je klia..ktorg nmpk dorg berlari2 ke arah ktorg..huhuh

ktorg sayang ko naz....

huuh....


ko blaja betol2 kat indon tu....

kalo ade mslh contact je ktorg...ni warga maahad batch kite!!

~selamat berjuang sahabat~

pengasas sekularisme

Teladan Dari Kisah Hidup Mustafa Kamal Attartuk.

1. Membolehkan perempuan memakai tudung dengan syarat pakai skirt.
2. Membolehkan lelaki memakai seluar panjang dengan syarat pakai tali leher dan topi(sesuai dengan kehendak barat).
3. Menyuruh wanita dan lelaki menari di khalayak ramai. Beliau sendiri pernah menari dengan seorang wanita di satu parti umum yang pertama di Ankara.
4. Beliau pernah menegaskan bahawa "negara tidak akan maju kalau rakyatnya tidak cenderung kepada pakaian moden."
5. Menggalakkan minum arak secara terbuka.
6. Mengarahkan Al-Quran dicetak dalam bahasa Turki.
7. Menukar azan ke dalam bahasa Turki. Bahasa Turki sendiri diubah dengan membuang unsur-unsur Arab dan Parsi.
8. Mengambil arkitek-arkitek dari luar negara untuk memodenkan Turki.
Hakikatnya mereka diarah mengukir patung-patung dan tugu-tugunya di seluruh bandar Turki.
9. Satu ucapan beliau di bandar Belikesir di mana beliau dengan terang-terangannya mengatakan bahawa agama harus dipisahkan dengan urusan harian dan perlu dihapuskan untuk kemajuan.
10.Agama Islam juga di buang sebagai Agama Rasmi negara.
11.Menyerang Islam secara terbuka dan terang-terangan.
12.Menggubal undang-undang perkahwinan berdaftar berdasarkan undang-undang barat.
13.Menukar Masjid Ayasophia kepada muzium, ada sesetengah masjid dijadikan gereja.
14.Menutup masjid serta melarang dari bersembahyang berjemaah.
15.Menghapuskan Kementerian Wakaf dan membiarkan anak-anak yatim dan fakir miskin.
16.Membatalkan undang-undang waris, faraid secara islam.
17.Menghapus penggunaan kalendar Islam dan menukarkan huruf Arab kepada huruf Latin.
18.Mengganggap dirinya tuhan sama seperti firaun. Berlaku peristiwa apabila salah seorang askarnya ditanya "siapa tuhan dan di mana tuhan tinggal?" oleh kerana takut, askar tersebut menjawab 'Kamal Atartuk adalah tuhan" beliau tersenyum dan
bangga dengan jawapan yang diberikan oleh askar itu.

KEMATIAN KAMAL ATARTUK YANG MENYEKSAKAN

Di saat kematiannya, Allah telah datangkan beberapa penyakit kepada beliau sehingga beliau rasa terseksa dan tak dapat menanggung seksaan dan azab yang
Allah berikan di dunia. Antaranya ialah :

1. Didatangkan penyakit kulit hingga ke kaki dimana beliau merasa gatal-gatal seluruh badan.
2. Sakit jantung.
3. Penyakit darah tinggi.
4. Panas sepanjang masa, tidak pernah merasa sejuk sehingga terpaksa diarahkan kepada bomba untuk menyiram rumahnya 24 jam. Pembantu-pembantunya juga
diarahkan untuk meletak ketulan-ketulan ais di dalam selimut untuk menyejukkan beliau. Maha suci Allah, buat macam mana pun rasa panas tak hilang-hilang. Oleh kerana tidak tahan dengan kepanasan
yang ditanggung, beliau menjerit sehingga seluruh istana mendengar jeritan itu. Oleh kerana tidak tahan mendengar jeritan, mereka-mereka yang
bertanggungjawab telah menghantar beliau ke tengah lautan dan diletakkan dalam bot dengan harapan beliau akan merasa sejuk.

Allah itu Maha Besar, panasnya tak jugak hilang! Pada 26 September 1938, beliau pengsan selama 48 jam disebabkan terlalu panas dan sedar selepas itu
tetapi beliau hilang ingatan. Pada 9 November 1938, beliau pengsan sekali lagi selama 36 jam dan akhirnya meninggal dunia.


Sewaktu beliau meninggal, tidak seorang pun yang memandi, mengkafan dan menyembahyangkan mayat beliau. Mayatnya diawetkan selama 9 hari 9 malam, sehingga adik perempuan beliau datang meminta ulama-ulama Turki memandikan, mengkafankan dan menyembahyangkannya. Tidak cukup dari itu, Allah tunjukkan lagi balasan azab ketika mayatnya
dibawa ke tanah perkuburan. Bila mayatnya hendak ditanam, tanah tidak menerimanya (tak dapat nak
bayangkan bagaimana tanah tidak menerimanya).


Disebabkan putus asa, mayatnya diawetkan sekali lagi dan dimasukkan ke dalam muzium yang diberi nama
EtnaGrafi (kalau tak silap dengar) selama 15 tahun (sehingga tahun 1953). Selepas 15 tahun mayatnya
hendak ditanam semula, tapi Allah Maha Agung, bumi sekali lagi tak menerimanya.
Habis ikhtiar, mayatnya dibawa pula ke satu bukit ditanam dalam satu binaan marmar beratnya 44 tan. Mayatnya ditanam di celah-celah batu marmar.

Apa yang menyedihkan, ulama-ulama sezaman dengan Kamal Atartuk telah mengatakan bahawa "jangan kata bumi Turki, seluruh bumi Allah ini tidak
menerima Kamal Atartuk!"



pautan

Related Posts with Thumbnails